K čemu vlastně je ten zákaz kouření?

4. 05. 2019 16:11:33
Když bylo zakázáno kouřit v restauracích, jako celoživotní nekuřák jsem to uvítala. Ale to jsem netušila, že za pár let se objeví další, smradlavější zlo.

Nikdy jsem nepatřila k takovým těm hysterickým nekuřákům, kteří předstírají astmatický záchvat už při pohledu na krabičku cigaret. Nicméně zákaz kouření v restauracích jsem uvítala.

Před lety jsem v restauraci pracovala jako provozní. V době podávání obědů a večeří prostě obsluha sebrala ze stolů popelníky a ve vymezeném čase se tam lidé mohli v klidu najíst. Kuřáci to chvíli vydrželi a nepamatuji si na nějaký zásadnější problém.

Pak přišla doba, kdy provozovatelům restaurací vznikla povinnost stavebně oddělit prostory pro kuřáky a nekuřáky. Ovšem v prostorách pro kuřáky se mohlo hulit i v době obědů, takže když byla část restaurace zamluvena pro nějakou soukromou akci, nekuřáci prostě měli smůlu. Protože obsluha přece nemůže hostům v kuřácké části vzít v době obědů popelníky, že? Oni by to ti kuřáci tu půlhodinku nejspíš nepřežili... Podobnou situaci jsem naštěstí zažila jen dvakrát, takže za sebe toto řešení považuji za nejlepší. Samozřejmě za podmínek, že stavební úprava je účinná, a že v nekuřácké části se nesmí používat elektronické cigarety.

No a pak přišel plošný zákaz kouření v restauracích, který vyvolal rozporuplné reakce. Chápu, že pro ty, kdo bydlí nad nějakou hospodou, musí být pravé peklo, když jim každou noc pod okny postávají, pořvávají a smrdí hloučky kuřáků. Přesto jsem tento zákaz uvítala, protože se konečně z restaurace nevracím smradlavá jak popelník, oči mě nepálí a oblečení nemusím rovnou házet do pračky.

Jenomže pak nastal boom elektronických cigaret a iqosu. V některých restauracích se nesmí používat ani ty, v některých bohužel ano. Jak to poznat dřív, než do restaurace vejdu, je mi záhadou. Kam se na ten chemický puch hrabou všechny cigarety! Z restaurací se sice nevracím smradlavá, za to přidušená, rozkašlaná... Některé ty rádoby voňavé příchutě (nebo dle jedné přitroublé reklamy na cosi přívůně) jsou, a předpokládám, že ne jenom pro mě, dráždivé, vyvolávají dusivý kašel a někdy i nevolnost.

Já vím, dá se namítnout - když se ti to nelíbí, tak tam nechoď. Ale co je přirozenější - dýchat, nebo smrdět ostatním pod nos? Vzduch potřebujeme všichni, i kuřáci. Tak o čem se pořád dohadujeme? Za sebe bych uvítala, kdyby se nesmělo kouřit na žádném veřejném místě. Ať si kuřáci smrdí doma a nikoho tím neobtěžují. Je mi však bohužel jasné, že tohle moje přání je z říše fantazie. Ale nebylo by od věci, když už jsou restaurace olepeny těmi hezkými značkami se škrtnutou cigaretou, mít i nějaké se škrtnutou "elektronkou". Pak už by bylo na každém, jestli do takového podniku půjde, nebo ne.

Každopádně, pokud by došlo ke zrušení antikuřáckého zákona, nebudu jásat, nicméně přežiju to. Ale chci mít možnost volby a vědět, do které restaurace můžu jít bez rizika, že se udusím. Ať už tabákem, nebo chemií.

Autor: Anna Novacek | sobota 4.5.2019 16:11 | karma článku: 38.70 | přečteno: 6601x

Další články blogera

Anna Novacek

Čekání na obra

Už jako malou holčičku mě děda často brával na Ruzyni. Byl to snad nejoblíbenější cíl našich častých výletů z pražského Karlína.

15.5.2023 v 11:32 | Karma článku: 11.21 | Přečteno: 291 | Diskuse

Anna Novacek

Po letech...

Začátkem devadesátých let jsem byla na pionýrském táboře jako praktikantka. Na návštěvu tam přijel syn jednoho z vedoucích se svým kamarádem, oba tehdy byli v prvním nebo druhém ročníku na konzervatoři.

26.4.2023 v 17:17 | Karma článku: 16.92 | Přečteno: 617 | Diskuse

Anna Novacek

Já jsem o tom fakt nechtěla psát...

Myslím, že o válce na Ukrajině píše kdekdo, tak co bych k tomu mohla říct. Ale dnešní návštěva fastfoodu byla asi ta poslední kapka. Sice malá, ale zkrátka pohár přetekl.

9.4.2022 v 12:13 | Karma článku: 33.29 | Přečteno: 1163 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... (Pro Marušku... )

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 74 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.68 | Přečteno: 251 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 1500 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 474 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
Počet článků 39 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1507

Dřív, než mě budeš pomlouvat a soudit můj život, obuj si mé boty a projdi mou cestu, projdi mou minulost, pociť mé slzy, zažij mou bolest, projdi kroky, které jsem prošla já, zakopni na každém kameni, na kterém jsem zakopla já. Za každým vstaň a jdi dál, tak jako já! A až potom můžeš soudit moje chování a tvrdit, že mě znáš...

Seznam rubrik

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...