Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K čemu vlastně je ten zákaz kouření?

Když bylo zakázáno kouřit v restauracích, jako celoživotní nekuřák jsem to uvítala. Ale to jsem netušila, že za pár let se objeví další, smradlavější zlo. 

Nikdy jsem nepatřila k takovým těm hysterickým nekuřákům, kteří předstírají astmatický záchvat už při pohledu na krabičku cigaret. Nicméně zákaz kouření v restauracích jsem uvítala.

Před lety jsem v restauraci pracovala jako provozní. V době podávání obědů a večeří prostě obsluha sebrala ze stolů popelníky a ve vymezeném čase se tam lidé mohli v klidu najíst. Kuřáci to chvíli vydrželi a nepamatuji si na nějaký zásadnější problém. 

Pak přišla doba, kdy provozovatelům restaurací vznikla povinnost stavebně oddělit prostory pro kuřáky a nekuřáky. Ovšem v prostorách pro kuřáky se mohlo hulit i v době obědů, takže když byla část restaurace zamluvena pro nějakou soukromou akci, nekuřáci prostě měli smůlu. Protože obsluha přece nemůže hostům v kuřácké části vzít v době obědů popelníky, že? Oni by to ti kuřáci tu půlhodinku nejspíš nepřežili... Podobnou situaci jsem naštěstí zažila jen dvakrát, takže za sebe toto řešení považuji za nejlepší. Samozřejmě za podmínek, že stavební úprava je účinná, a že v nekuřácké části se nesmí používat elektronické cigarety.

No a pak přišel plošný zákaz kouření v restauracích, který vyvolal rozporuplné reakce. Chápu, že pro ty, kdo bydlí nad nějakou hospodou, musí být pravé peklo, když jim každou noc pod okny postávají, pořvávají a smrdí hloučky kuřáků. Přesto jsem tento zákaz uvítala, protože se konečně z restaurace nevracím smradlavá jak popelník, oči mě nepálí a oblečení nemusím rovnou házet do pračky.

Jenomže pak nastal boom elektronických cigaret a iqosu. V některých restauracích se nesmí používat ani ty, v některých bohužel ano. Jak to poznat dřív, než do restaurace vejdu, je mi záhadou. Kam se na ten chemický puch hrabou všechny cigarety! Z restaurací se sice nevracím smradlavá, za to přidušená, rozkašlaná... Některé ty rádoby voňavé příchutě (nebo dle jedné přitroublé reklamy na cosi přívůně) jsou, a předpokládám, že ne jenom pro mě, dráždivé, vyvolávají dusivý kašel a někdy i nevolnost. 

Já vím, dá se namítnout - když se ti to nelíbí, tak tam nechoď. Ale co je přirozenější - dýchat, nebo smrdět ostatním pod nos? Vzduch potřebujeme všichni, i  kuřáci. Tak o čem se pořád dohadujeme? Za sebe bych uvítala, kdyby se nesmělo kouřit na žádném veřejném místě. Ať si kuřáci smrdí doma a nikoho tím neobtěžují. Je mi však bohužel jasné, že tohle moje přání je z říše fantazie. Ale nebylo by od věci, když už jsou restaurace olepeny těmi hezkými značkami se škrtnutou cigaretou, mít i nějaké se škrtnutou "elektronkou". Pak už by bylo na každém, jestli do takového podniku půjde, nebo ne. 

Každopádně, pokud by došlo ke zrušení antikuřáckého zákona, nebudu jásat, nicméně přežiju to. Ale chci mít možnost volby a vědět, do které restaurace můžu jít bez rizika, že se udusím. Ať už tabákem, nebo chemií.

 

Autor: Anna Novacek | sobota 4.5.2019 16:11 | karma článku: 38,73 | přečteno: 6601x
  • Další články autora

Anna Novacek

Čekání na obra

Už jako malou holčičku mě děda často brával na Ruzyni. Byl to snad nejoblíbenější cíl našich častých výletů z pražského Karlína.

15.5.2023 v 11:32 | Karma: 11,53 | Přečteno: 291x | Diskuse| Osobní

Anna Novacek

Po letech...

Začátkem devadesátých let jsem byla na pionýrském táboře jako praktikantka. Na návštěvu tam přijel syn jednoho z vedoucích se svým kamarádem, oba tehdy byli v prvním nebo druhém ročníku na konzervatoři.

26.4.2023 v 17:17 | Karma: 16,92 | Přečteno: 617x | Diskuse| Osobní

Anna Novacek

Já jsem o tom fakt nechtěla psát...

Myslím, že o válce na Ukrajině píše kdekdo, tak co bych k tomu mohla říct. Ale dnešní návštěva fastfoodu byla asi ta poslední kapka. Sice malá, ale zkrátka pohár přetekl.

9.4.2022 v 12:13 | Karma: 33,29 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Osobní

Anna Novacek

Máme covid aneb Jak se navyšují čísla

Včera byl na testech můj syn i jeho partnerka. Setkali se s námi v době, kdy jsme díky "propracovanému" trasovacímu systému vůbec netušili, že k nějakému rizikovému kontaktu došlo a měli bychom být opatrní.

29.12.2020 v 12:08 | Karma: 31,40 | Přečteno: 1208x | Diskuse| Osobní

Anna Novacek

Máme covid? - II.

V sobotu jsme se dozvěděli, že je jeden z nás pozitivní a druhý negativní. Ale jak dál? Jsou v tom docela zmatky...

21.12.2020 v 16:34 | Karma: 15,72 | Přečteno: 620x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:22

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1513x
Dřív, než mě budeš pomlouvat a soudit můj život, obuj si mé boty a projdi mou cestu, projdi mou minulost, pociť mé slzy, zažij mou bolest, projdi kroky, které jsem prošla já, zakopni na každém kameni, na kterém jsem zakopla já. Za každým vstaň a jdi dál, tak jako já! A až potom můžeš soudit moje chování a tvrdit, že mě znáš...

Seznam rubrik